Achtergrondmuziek in winkels

Home ยป Achtergrondmuziek

Muziek in een winkel draagt bij aan de beleving. Een kleine verandering in de sfeer van de winkel heeft onbewust effect op het gedrag van het winkelende publiek. Er zijn twee belangrijke voorwaarden waaraan de achtergrondmuziek oplossingen in een winkel moet voldoen wil het stimulerend werken op de verkoop.

Voorwaarden voor extra verkoop

Ten eerste moet de achtergrondmuziek in een winkel te allen tijde aansluiten bij de winkel en het type mensen dat er winkelt. In een kledingwinkel voor jongeren bijvoorbeeld wordt eerder popmuziek gedraaid, terwijl een chique interieurzaak beter kan kiezen voor klassieke achtergrondmuziek. Wanneer de winkel en de achtergrondmuziek niet met elkaar overeenkomen, voelt dat raar en doet het afbreuk aan de sfeer en de beleving tijdens het shoppen. De tijd die iemand in de winkel doorbrengt wordt hierdoor korter. De kans op een aankoop neemt af. Daarentegen wordt het winkelende publiek in een positieve stemming gebracht wanneer de achtergrondmuziek naadloos aansluit bij de winkel en zijn publiek. Hierdoor stijgt de koopintentie.

Een tweede voorwaarde waaraan achtergrondmuziek moet voldoen, is het juiste geluidsniveau. De term achtergrondmuziek bestaat immers niet voor niets. Het geluidsniveau is precies goed wanneer de muziek niet te nadrukkelijk aanwezig is. Hierdoor wordt de muziek onbewust door onze hersenen verwerkt en is het effect optimaal. Te harde muziek wekt snel irritatie op, waardoor mensen sneller de winkel verlaten.

Heeft u interesse in onze Achtergrondmuziek oplossingen?

Wij geven graag advies op maat. Neem daarom direct contact met ons op

Meer omzet in wijnhandel door klassieke muziek

Onderzoekers hebben in een wijnhandel geanalyseerd wat het effect van achtergrondmuziek op koopgedrag is. In de winkel is zowel popmuziek, als klassieke muziek gedraaid. Daarbij is gemeten hoe lang bezoekers in de winkel bleven en hoe hoog het aankoopbedrag was. Wat bleek? Wanneer er klassieke achtergrondmuziek speelde, werden veel duurdere flessen wijn verkocht. Het gemiddelde aankoopbedrag was zelfs drie keer zo hoog bij de klassieke muziek, als bij de popmuziek.

Een andere beveiligings-oplossing nodig?

Benieuwd naar de mogelijkheden van onze slimme beveiliging? Bel 033-4950705

Camerabeveiliging

Terreinbeveliging

Toegangs­beheer

Achtergrond­muziek